15 januari 2010

Rosfrossa!!!!


Här kommer lite rosfrossa från min trädgård. Jag har ca 48 - 50 rosor - gallica, centifolia, portlandrosor, rugosor mossrosor etc. Förra året skapade jag och min man ett litet rosarie, så det ska bli spännande att se hur det blir till sommaren. Där har jag planterat gamla rossorter blandat med lavendel, isop och vit drakmynta.

Rosa moyesii `Geranium´- mandarinros. Det är svårt att fånga denna röda färg!
Rosa `Rhapsody in Blue´
Rosa rugosa `F.J Grootendorst´- nejlikrosen, som blommar hela sommaren och finns även vit.
Rosa Àstrid Lindgren´- en vacker och otroligt rikblommande ros.
Rosa `Bassina´- en marktäckande röd ros som blommar rikligt.
Rosa `Nevada´- modern buskros som remonterar. Den är starkväxande.
Rosa `Nuit de Young´- en gammal mossros.
Rosa `Sympati´- inköpt som `Flammentanz´men visade sig vara något annat. Så det är troligen en `Sympati`-klätterros.
Rosa `Queen Elizabeth´- en floribundaros med stora fyllda rosa blommor.
Rosa `Golden Showers´- en vacker gul klätterros.
Rosa `Ghislaine de Feligonde´- modern, rankande vackert blommande i vit-gul-orange.
Rosa helenae - honungrosen. En otrolig klättrare som blommar tidigt.
Rosa centifolia major - mormorsrosen. Ett rotskott som vi grävde upp när vi flyttade från ett soldattorp. Otroligt vacker!
Rosa `Mme Plantier - en albaros. Vita, doftande fyllda klasar i juli. Rosa Mundi - polkagrisrosen. En gallica ros. Doftar och blommar juni-juli. Den lär härstamma från före 1581. Min blommar i två olika "sorter" - en är som på bilden och den andra är helfärgad mellancerise.

8 kommentarer:

  1. Hej Ia-Maria.

    Jag blir helt stum. Vilken otrolig samling rosor.
    Vilken doft det måste finnas i din trädgård när allt blommar. jag blir riktigt avundsjuk. Jag har bara ett fåral rosor.

    Ha en riktigt fin Fredag och trevlig helg

    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  2. Lyckliga du som har så mycket väldoft inom räckhåll! Skulle inte ha nåt emot o sticka näsan i dom.....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  3. Synd att inte doft datorn har uppfunnits för det måste vara en upplevelse med alla din rosor.
    vackert!

    SvaraRadera
  4. Tack kära du för din varma kommentar hos mig!Ibland känns det skönt med någon som vet hur det kan kännas, även om jag förstår det var jobbigt för dig med då.Uppskattar din öppenhet-Tack!
    Vilka ljuvliga rosor du visar! Är alla från din trädgård, så har du ju ett rosenpottpurri av stora mått.:-))
    Och så många fjärilar du måste ha som fladdrar runt där.Så härligt!
    Rosor är verkligen en Blommornas Drottning!
    Ha en riktigt skön helg!
    /Kramar Karin

    SvaraRadera
  5. Otroligt fina rosfoton !!! VILKEN FIN BLOGG DU HAR !!!!!!

    SvaraRadera
  6. Låter som du har en helt underbar rosträdgård, här ska placeras massor på Bossgård, så jag har mkt härligt att se fram emot, ha en skön helg, kram

    SvaraRadera
  7. Åhhh vad härligt med så många rosor! Härliga bilder! Ha en skön fredagskväll! / Irene

    SvaraRadera
  8. Hej goa bloggvän inne hos mig finner du en stafettpinne som , om du har lust kan ta vidare.
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...